با وجود رشد اکوسیستم دستگاه ها ، نرم افزارها و خدمات برای خانه ها، هنوز شاهد رشد انفجاری در بازار خانه های هوشمند نیستیم . گذشته از برخی فن آوری ها ، مصرف کنندگان هنوز تلاش می کنند ببینند که محصولات یا خدمات خانه هوشمند در زندگی روزمره برای آنها چه سودی خواهد داشت ، چه رسد به اینکه همه چرخه های ارتقاء فناوری و گزینه های بستر و نرم افزار و ادغام را درک کنند.
تحقیقات چنین نتیجه ای را بیان می کند. طبق بررسی Accenture از بیش از 6000 نفر در 13 منطقه جغرافیایی ، 25٪ از مصرف کنندگان محصولات و خدمات خانه هوشمند خود را “کاوشگر” (به معنای پذیرندگان اولیه) می نامند در حالی که 63٪ آنها “ناوبری” (دنبال کننده) هستند.
به همین دلیل ، خانه هوشمند در شکلی از منحنی پذیرش فناوری گیر افتاده است – که در مرحله اولیه فرزندخواندگی گرفتار شده و در تلاش است تا به سمت پذیرش بازار انبوه حرکت کند.
از این نظرسنجی به عنوان نقطه شروع استفاده کردیم تا بهتر درک کنیم که فناوری خانه های هوشمند در چه وضعیتی قرار داد.
همچنین به طور مستقیم 40 فرد را در خانه های آنها مشاهده کردیم که به ما این امکان را می داد که به رفتارها ، روالها و ارتباطات آنها بپردازیم و چگونگی تأثیر فناوری بر هویت و انگیزه های آنها را بررسی کنیم.
ما سپس یافته های خود را با بیش از 25 مشتری جهانی در طول جلسات نوآوری استراتژیک در مرکز تحقیق و توسعه آزمایش کردیم و از بازخورد آنها برای تصفیه فکر خود استفاده کردیم.
درواقع ما فرصتی نادر برای شرکتها می بینیم تا در دو بخش از تجارت خود تجدیدنظر کنند: طراحی محصول و بازاریابی.
از نظر ما ، طراحی محصول هنوز از کاربر نهایی حذف نشده است ، و استراتژی های بازاریابی هنوز هم بیش از حد بر فروش محصولات مبتنی بر بخش های سنتی بازار متمرکز است.
ما مشتریان خانه هوشمند را به مجموعه جدید 8 نفره ای طبقه بندی کرده ایم و پیشنهاد می کنیم شرکت ها ویژگی های مختلف خود را قبل از طراحی و بازاریابی محصولات خانه هوشمند در نظر بگیرند.
بیشتر شرکت ها ، بر اساس آمار جمعیتی و الگوهای رفتاری مشتریان موجود ، پرسوناژ خریدار ایجاد می کنند.
درواقع این شرکت ها مشتری های ایده آل خود را پیدا میکنند و برای جلب رضایت آنان برنامه ریزی می کنند.
ایده ای که توسط آلن کوپر ، طراح نرم افزار و برنامه نویس سرچشمه گرفته است، این است که اگر می خواهید محصولی برنده را طراحی کنید ، برای یک شخص خاص طراحی کنید.
مشکل صنعت خانه های هوشمند این است که اطاعات آن برای مشتریان عام کمی پیچیده و مشکل است و نیاز به بررسی بیشتری دارد.
نیازها بسته به میل شخصی ، چشم انداز ، علاقه ، سلیقه ، زمان ، متن ، سن و جغرافیا متفاوت است.
با در نظر گرفتن همه این موارد ، متوجه شدیم که افراد تمایل دارند یکی از هشت ذهنیت را اتخاذ کنند و به طور خاصی در خانه رفتار کنند.
این خریدار از فناوری برای افزایش تجربیات حسی و ایجاد واحد شخصی در خانه خود استفاده می کند.
همانطور که یکی از کاربران به ما گفت ، “من هر کاری را که می خواهم در خانه ام طراحی کردم. من سقف را سیاه رنگ کردم و گل میخ ها را روی سقف قرار داده ام تا مثل ستاره باشند. و سپس لامپ به عنوان ماه عمل می کند. ”
این خریدار در حالی که از مدیریت زندگی شلوغ شهر خسته است در خانه هوشمند خود از فناوری استفاده می کند. “من در شهری زندگی می کنم که همه چیز عجیب غریب است ، بنابراین می توانم به خانه بروم و احساس امنیت و آرامش کنم.”
این خریدار از فناوری استفاده می کند تا در خانه خود کارآمدتر باشد. “من همیشه سعی می کنم در خانه تمیز و منظم باشم. من مزاحم همسایگانم نمیشوم. و من دو دستگاه صوتی دارم که بخوابم و صدای ترافیک را از بیرون مسدود کنم. ”
این خریدار برای راحتی از فناوری استفاده می کند اما نسبت به پذیرندگان اولیه ، در مورد سرمایه گذاری تردید دارد. “خانه من زمان خصوصی من است. من می خواهم از بیرون فاصله بگیرم و سرگرمی های خودم را در خانه در آغوش بگیرم. ”
این خریدار از فناوری استفاده می کند تا خانواده خود را ایمن نگه داشته و همچنین برنامه خانه را مدیریت کند و کارها روز به روز کارآمدتر شود. من احساس کنترل کامل در خانه دارم. من از یک دوربین به عنوان مانیتور کودک استفاده کردم. اکنون می توانم خانواده ام را از طریق آن تماشا کنم تا ببینم که آنها در خانه هستند. ”
این خریدار از فناوری استفاده می کند تا خانواده را برای تفریح در کنار هم جمع کند. “من در خانه احساس شادی و نشاط دارم و از ایده های خلاقانه استقبال می کنم ”
این خریدار برای انتقال حس فن آوری ، از فناوری در خانه استقبال می کند. “خانه دفتر مرکزی شخصی شما است که مکان و محل رشد شخصی شما را مشخص می کند.”
این خریدار برای ارتباطات اجتماعی از فناوری استفاده می کند. “من یک دیوار گالری پر از عکس های خانواده ام دارم. خانواده من به معنای تمام دنیا برای من است.
من هر روز در فیس بوک پیام هایی ارسال می کنم تا با دوستان و نزدیکان خود در ارتباط باشم. ”
با استفاده از این هشت ذهنیت ، شرکت ها می توانند به دو سؤال مهم پاسخ دهند:
این محصول یا خدمات برای چه کسی است؟ محصولی را با هدف “والدین” در نظر بگیرید. والدین اول یک خانه تمیز ، سازمان یافته ، خصوصی و ایمن را می خواهند ، در حالی که والدین سرگرم کننده دوست دارند خانه خود را فضایی برای استراحت و شارژ مجدد بدانند
آیا محصول شما به یک دسته مرتبط است؟ هر دو؟ یا ممکن است در جایی بین این دو قرار بگیرد و علاقه ای هم نداشته باشد؟
محصول یا خدمات به مشتری کمک می کند چه کاری انجام دهد؟
حتی اسپندرهای لوکس ، که در ابتدا ممکن است محصولات خانه هوشمند را به عنوان اشیاء وضعیت در نظر بگیرند ، می خواهند فناوری جدیدی را برای انجام کارهای خاص انجام دهند. و این تمایل برای سایر دسته های مشتری حتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
بنابراین اگر محصول شما به یک کار مهم مرتبط نیست ، شما خطر استفاده از آن را فقط تعداد معدود بارها و بارها رها می کنید
شرکت ها با درک وظایف مردم ، مشتریان خود را درک می کنند.
به عنوان مثال ، سه دلیل اصلی که مردم از بلندگوهای هوشمند استفاده می کنند ، برای سرگرمی ، اطلاعات و بهره وری است. یکی از کارها در گروه سرگرمی می تواند انتخاب رستوران باشد ، در حالی که یک کار در رده بهره وری می تواند بازگرداندن حوله های کاغذی و دستمال توالت باشد.
بسیاری از مصرف کنندگان بین دو خواسته رقیب گیر می کنند. در یک پایان میل به ارتباط ، کارآیی و سرگرمی است. از سوی دیگر ، میل به جلوگیری از رواج بیش از حد فناوری.
برخی از افرادی که مورد مطالعه قرار دادیم گفتند: در حالی که رسانه های اجتماعی باعث می شود آنها احساس ارتباط داشته باشند ، اما می تواند باعث شود آنها از دنیای جسمی و تعامل واقعی انسان جدا شوند.
نیمی از پاسخ دهندگان نظرسنجی 18 تا 34 ساله نگران این هستند که بیش از حد به فناوری وابسته باشند ، در حالی که 43٪ در همان گروه سنی از ترس دستگاههای هوشمند بیش از حد آگاهی داشتند.
نیمی از افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند ، از هر سنی ، گفتند که فناوری در خانه می تواند باعث تنبلی آنها شود.
طراحی و بازاریابی محصولات خانگی هوشمند باید این تنش ها را به خود اختصاص دهد. حداقل شرکت ها باید این بهترین شیوه ها را در نظر بگیرند:
روی راحتی متمرکز شوید. محصولات و خدمات خانه هوشمند زندگی را ایمن تر و آسان تر می کنند و مصرف کنندگان از این امر استقبال می کنند.
اما یک نیاز دیگر هم باید در نظر گرفته شود: راحتی. وقتی از مردم سؤال کردیم که چه چیزی باعث احساس امنیت در خانه می شود ، بسیاری به مواردی اشاره کردند که نشانه راحتی آنهاست ، مانند شمع و پتو.
این فرصتی برای شرکت ها است تا با درک ارتباطات بین امنیت و راحتی در خانه ، طراحی محصول خود را ارتقا دهند.
به عنوان مثال ، بسیاری از محصولات روشنایی هوشمند می توانند تغییر کنند تا رنگهای مختلف نور را دور بیندازند.
اگر بر اساس احساس مردم در ساعات مختلف روز یا آنچه در خانه انجام می دهند می توان تنظیم کرد؟ صحنه ای با مضمون بهار می خواهید؟ سایه های صورتی ، قرمز و سفید. آیا نیاز به اتمام یک پروژه کاری در خانه دارید؟ بلوز سرد برای غلظت.
در بسیاری از موارد ، یک محصول خانه هوشمند ممکن است شکست بخورد زیرا این شرکت ارتباط روشنی بین فن آوری و منافع مصرف کننده برقرار نکرده است.
واضح است که توضیح مزایا بر رفع نگرانی در مورد هزینه ها کمک خواهد کرد – 55٪ از پاسخ دهندگان ما گفتند که هزینه هنگام خرید دستگاه های هوشمند یک هزینه اساسی محسوب می شود.
دو مثال را در نظر بگیرید که در آن سود مشخص شده است.
ترموستات های آشیانه می توانند به صاحبان خانه بگویند که چه میزان انرژی در منزل خود استفاده می کند ، آنها را به تغییر فیلترها یادآوری می کند و به طور خودکار بین سیستم های گرمایشی سوئیچ می کند (مثلاً یک پمپ حرارتی در مقابل کوره روغن).
برای افراد مسن که دارای مشکلات بهداشتی مزمن هستند ، آمازون اکو می تواند به آنها یادآوری کند که هر روز در یک زمان مشخص دارو مصرف کنند.
ابزارهایی با کاربرد آسان تهیه کنید. یکی از دلایلی که سیستم های اتوماسیون خانگی برای یافتن مخاطبان اصلی تلاش کرده اند این است که آنها به یک درجه دانش فنی نیاز دارند.
متعادل کردن پیچیدگی و قابلیت استفاده در سیستم های خانه هوشمند می تواند برای کاربران بسیار زیاد باشد.
اگر سیستمی بیش از حد پرفشار باشد ، مردم از خرید آن امتناع می کنند. بنابراین هنگام طراحی ، چند سؤال را در نظر بگیرید:
مسئولیت کاربر برای حفظ سیستم چقدر است؟ و خدمات مشتری شما چقدر پاسخگو است؟ اگر سیستم نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر از طرف مشتریان داشته باشد ، این می تواند یک عامل بازدارنده باشد.
محصول یا خدمات چه شغلی را انجام می دهد؟ کاری که صاحبان خانه انجام می دهند باید رابط کاربری را آگاه سازد.
به عنوان مثال ، با تشک هوشمند ، ممکن است کاربران تمایل بیشتری به اشتراک بگذارند اگر تشک به آنها چیزی بدهد (برای مثال ، به طور خودکار دما و استحکام را بر اساس چرخه خواب خود تنظیم می کند).
اما شرکت ها باید در مورد نحوه استفاده از داده ها برای ارائه سود ملموس ، مرتبط و فوری شفاف باشند. اگر آنها می خواهند به خانه های مردم دعوت شوند ، باید درک کنند که خانه تا چه اندازه مقدس و شخصی است.
1 دیدگاه
سلام . خواهشا به اطلاع همه برسانید از برند کوباکو(cobaco) که در اصفهان هستش اصلا خرید نکنند .
واقعا آشغاله . هر روز خراب میشه . پشتیبانیشونم افتضاحه